WIZYTA W TURCJI

W dniach od 20.06.21 r. do 27.06.2021 r. 5 uczennic z naszej szkoły pod opieką p. Sylwii Baryłeckiej i p. Justyny Ostańskiej-Borowicz wzięło udział w wymianie międzynarodowej w Turcji (Mugla), w której uczestniczyli również uczniowie z Estonii, Chorwacji, Łotwy i Turcji.

Pierwszego dnia odbyło się oficjalne powitanie w szkole, warsztaty fotograficzne przygotowane przez estońską grupę oraz warsztaty chemiczne, w trakcie, których uczniowie uczyli się przygotowywać wodę kolońską. Niespodzianką przygotowaną przez gospodarzy był tradycyjny taniec turecki oraz wspólna jego nauka. Dopełnieniem dnia była wycieczka kulturowa do miejscowości Akyaka i malowniczy rejs statkiem.

Następnego dnia odbyły się zajęcia w terenie, trekking z przewodnikiem,  nakreślanie trasy przy pomocy urządzeń IT, a także ewaluacja zadań w terenie.

W środę, uczestnicy projektu wzięli udział w zajęciach ekologicznych w Fethiye. Zwiedziliśmy muzeum „Waste Museum”, obejrzeliśmy prezentację pt. „Blue Zone”  oraz aktywnie przystąpiliśmy do akcji sprzątania najbliższej okolicy.

W czwartek, zwiedzaliśmy miasto Köycegiz, leżące na północnym krańcu jeziora o tej samej nazwie, które jest połączone z Morzem Śródziemnym naturalnym kanałem zwanym Dalyan Delta.

Ostatniego dnia ponownie spotkaliśmy się w szkole na ceremonii pożegnania wszystkich uczestników i wręczenia certyfikatów. Oprócz tego, zwiedziliśmy urząd miasta, muzeum, tradycyjny turecki dom, a także uczestniczyliśmy w warsztatach artystycznych EBRU.  Ebru – tradycyjna turecka sztuka zdobienia papieru poprzez przenoszenie na papier wzorów tworzonych przy pomocy farb rozprowadzanych pędzelkami i patyczkami na wodzie zagęszczonej tłustą substancją – „marmurkowanie”. Papier ozdobiony w technice ebru nazwany jest również papierem tureckim lub papierem marmurkowanym.

Wyjazd do Turcji był wspaniałą okazją, nie tylko do poznania dziedzictwa kulturowego danego regionu, ale także nawiązania nowych znajomości i przyjaźni.